Tuesday, 15 November 2011

Jangan pandang kecik

Guyz..!

Jangan pandang kecik?? Betul ke ayat tu?? Kui2.. Jangan pandang rendah kot. Tak pe la. Asalkan korang paham kan. Ni guwa nak crita si makhluk yg kecik. Tapi, sakitnya diri sendirik yang tahu. Haha.Tahu kan apa tu semut? SEMUT je guwa nak crita??  Hahaha.. bukan semut api, bukan semut hitam yg main lawan2 tu.. Ini SEMUT SELANGOR. Entah la. Guwa x penah tau pesai diorg panggey semut selangor. Nak cakap semut tu pakai jersi selangor xde la. Kaler semut nih merah ngan itam.. Tak sama kan ngan kaler jersi Selangor.! Tingat dialog KL gangster. " Pasar borong Selangor'' (slang omputeh).

Ni guwa nak tunjuk skit gambaQ semut yg x bape kacak tu.!


Tau kan? Tak tau?? google je la.

Tapi guwa nak crita pasal semut nih. Klau tak salah guwa, masa guwa umoQ dalam 7-8 taun.. Masa skola rendah la. Guwa penah kena sengat ngan makhluk kecik nih..

Gini ceritanya. Guwa ngan membe guwa a.k.a jiran sebelah. Main2 kat depan umah. Masa tu ade timbunan pasir2. Biase la kan. korang penah gak kan main pasir masa kecik2 dlu. Kat tepi pasir2 tu ade pokok pelam. Klau area kelantan diorg panggil pokok pauh. Jangan plak mandai2 g cakap pokok pele'.

Korang                      : pacik, saye nak buah pele' sekilo.
Pacik jual buah mangga : ok, mu g belake'. aku nok bagi ko mu buah pele'.

Haha..! Sure2 korang lari lintang pukang pas pacik tu follow korang g blakang.

Oke, balik cerita asal. Kat pokok pelam tu la si natang nih duk biak. Mase tengah main2 ngan si Fendi. Tiba2 guwa teriak.. Klau kat area penang nih teriak = nanges. Fendi tergamam jap. Hairan sebab pe. Rupanya semut nih baiknye menonggek sambil lepaskan air2 yg dah lama bertakung kat punggung dia. Cilakoi. Bole plak si Fendi ketawakan guwa.!


Guwa demam dekat seminggu. Bengkak nye sampai 4-5 ari baru surut.. Keesokan harinye Fendi jumpa guwa ajak main pasir lagi. Guwa tolak pelawaan dengan baik. Pas 2-3 ari, guwa dengar mama guwa cite, FENDI DEMAM SEBAB KENA GIGIT NGAN SEMUT SELANGOR.. Padan muke.. kui2. Gelak lagi hang kat aku.! Tuhan bayaQ cash. Tak main la kredit2..


Ni ade lagi crite minggu ni jugak.

Mase tengah makan kat kedai Pokok Ceri. Nama sempena pokok ceri yang tumbuh di sebelah kedai. Tengah sedap2 guwa minum sambil sembang2 ngan Zainol. Boleh plak semut nih gigit! Bila masa lak buat terjun tiruk dari pokok tu pon guwa x sedaQ. X sampai sminit, mulut guwa rasa pahit2. Meremang bulu roma sebab terkejut. Masuk arini dah 4 ari bengkak tak surut2. Haih la semut..

So, Korang ati2 la ngan semut tu ye. Jangan blagak hero cuba2 sengaja biar semut tu sengat. Kompom demam. Hahaha..

p/s : Kecik-kecik cili padi.. Yg kecik jangan sangka tiada bahaya nya. Hihi..

3 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

kck tp bahaya!! muahaha..

eintan nurfuzie said...

2 la...ingt nk buat umrah dan survey yang paling ok dan yg pasti tak menipu

cik dot said...

btul3. nampk semut tu j cikdot ketuk j. seram.. huhu